Tani i szybki transport towarów z ChRL

Import towarów z odległych miejsc wiąże się z koniecznością uwzględnienia dość długiego czasu koniecznego do przetransportowania towarów z jednego miejsca do drugiego. W przypadku sprowadzania produktów z Chin każdy ładunek musi pokonać około 10 tys. km, aby dotrzeć do odbiorców w Polsce i Europie. Jak zorganizować transport, aby zoptymalizować czas i koszty przewozu?  Poznaj dostępne rozwiązania!

Czas — kluczowy faktor w planowaniu dostaw

Pandemia, a wraz z nią przerwane lub znacząco wydłużone łańcuchy dostaw uzmysłowiły importerom, jak ważne jest dostarczenie produktów do konsumentów w jak najkrótszym czasie. Dotyczy to szczególnie towarów sprowadzanych z odległych od Europy miejsc, w tym ChRL. Warto podkreślić w tym miejscu, że od 2021r. Chiny stały się najważniejszym partnerem gospodarczym Europy, detronizując tym samym Stany Zjednoczone — dotychczasowego lidera. Chińskie lockdowny europejscy klienci mogli bezpośrednio odczuć jako braki towarów na półkach sklepowych. 

Problem z utrzymaniem ciągłości łańcuchów dostaw związany był bezpośrednio z czasowym unieruchomieniem portów obsługujących kontenerowce będące podstawowym środkiem transportu dla towarów importowanych z Chin do Europy. W efekcie tworzące się zatory spowodowały znaczące braki w zatowarowaniu nie tylko przedsiębiorstw sprowadzających podzespoły i surowce do produkcji, ale także gotowych do sprzedaży towarów. Opóźnienia powodowały, że ładunek z Chin zamiast 2-3 miesięcy potrafił dotrzeć do klienta po 4-5 miesiącach. 

W rezultacie przedsiębiorcy coraz częściej starali się szukać rozwiązań transportowych, które dawałyby nie tylko pewność dostarczenia importowanych ładunków, ale także realizowałyby cały proces w czasie krótszym, niż oferowany przez fracht morski. Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku stał się transport lotniczy i kolejowy. Transport lotniczy bez wątpienia zapewnia najszybszy przewóz towarów na dużych odległościach. Dostarczenie ładunku od nadawcy do adresata za pomocą samolotu nie trwa nigdy dłużej niż 2 tygodnie (przewóz zazwyczaj zamyka się w czasie znacznie krótszym – 7-10 dni). Mowa tutaj o globalnym transit time obejmującym przewóz ładunku nie tylko od lotniska do lotniska, ale także od nadawcy do terminala przeładunkowego i od terminala przeładunkowego do adresata. Czas ten uwzględnia także wszelkie odprawy celne i inne. 

Mankamentem frachtu lotniczego jest jednak cena oraz możliwości w zakresie gabarytów ładunku. 

W przypadku ekspresowych pociągów kolejowych kursujących na Nowym Jedwabnym Szlaku czas przewozu ładunków pomiędzy hubami wynosi od 9 do 14 dni, z kolei globalny transit time oscyluje pomiędzy 24 a 28 dniami, nigdy nie przekraczając 1 miesiąca. Zaletą przewozów kolejowych jest wysoka przepustowość szlaku, co pozwala na przewóz dużej ilości ładunków. Do Polski w tygodniu trafia kilkadziesiąt składów kolejowych z ChRL, zapewniając tym samym stabilny łańcuch dostaw. Krótki czas przewozu pozwala na import artykułów o krótkim czasie przydatności do spożycia, co pomogło rozszerzyć importerom oferowany asortyment. W przypadku frachtu kolejowego nie spotyka się powszechnego w transporcie morskim rolowania kontenerów. Kolej jest także odporna na warunki atmosferyczne czy zdarzenia losowe. W dodatku klienci korzystający z usług ekspresowych pociągów towarowych są systematycznie informowani o lokalizacji pociągu, co pozwala z dużym prawdopodobieństwem określić czas dostarczenia ładunku do adresata. 

Cena za transport kontenera z Chin

Jaki środek transportu wybrać, aby cena za przewóz towarów z Chin była najniższa? Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Cena za transport jednego kontenera uzależniona jest nie tylko od środka transportu — tj. statku, pociągu czy samolotu, ale także od rodzaju przewożonego ładunku oraz od tego czy będzie to transport drobnicowy, czy całokontenerowy. W dodatku ceny przewozu kontenerów każdym środkiem transportu szybko ulegają zmianie — jeszcze do niedawna w transporcie morskim cena za przewóz kontenera ustalana była 1-2 razy w roku. Obecnie podawana jest 1 w miesiącu. 

Co do ceny za przewóz 1 kontenera to konkurencyjne względem siebie są kolej i fracht morski. Raz jedno jest droższe, raz drugie. Dlatego też należy być elastycznym i nie przywiązywać się do jednego rodzaju transportu. Jednocześnie warto korzystać z usług sprawdzonych firm spedycyjnych specjalizujących się w organizacji transportu z krajów Dalekiego Wschodu, które doskonale znają rynek i będą w stanie zaproponować usługę przewozu dostosowaną do potrzeb, możliwości i wymagań każdego klienta. 

 

(Visited 5 times, 1 visits today)
Daniel

Daniel

Daniel jest redaktorem w ogólnopolskim portalu dla przedsiębiorców "One Mln". Portal ma za zadanie dzielić się wiedzą poprzez specjalistyczne artykuły i wypowiedzi ekspertów. Posiada wykształcenie dziennikarskie i ponad trzyletnie doświadczenie w dziennikarstwie biznesowym, a także dwuletnie doświadczenie w zakresie public relations.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do czytania

Close