Co to jest Dobra Praktyka Cateringowa?

Wybór rzetelnej firmy cateringowej to wymagające zadanie. Pod uwagę należy wziąć wiele aspektów. Liczy się przede wszystkim jakość serwowanego jedzenia. Tę zaś trudno ocenić na podstawie strony www. Pewną wskazówką co do standardu żywności jest to, czy przedsiębiorstwo stosuje się do zasad Dobrej Praktyki Cateringowej. Co to takiego? Jak wpływa ona na jakość oferowanego cateringu?

Dobra Praktyka Cateringowa – co to jest? Jakie elementy obejmuje?

Dobra Praktyka Cateringowa (GCP – Good Catering Practice) to zbiór wymagań i standardów dla infrastruktury, środowiska produkcji oraz procesu sporządzania potraw w branży gastronomicznej. W założeniu realizacja opracowanych założeń ma prowadzić do przygotowywania i serwowania dań, które są bezpieczne dla konsumentów, mają odpowiednią wartość odżywczą i są smaczne.

Jakie elementy obejmuje Dobra Praktyka Cateringowa?

  1. Weryfikacja surowców i ich prawidłowe przechowywanie.
  2. Prowadzenie odpowiedniej obróbki wstępnej surowców, obejmującej m.in. sortowanie, mycie, czyszczenie, obieranie czy też krojenie.
  3. Poprawne rozmrażanie mrożonych surowców.
  4. Właściwe prowadzenie procesów obróbki termicznej, takich jak gotowanie, duszenie, smażenie, pieczenie czy też grillowanie.
  5. Zagwarantowanie wartości odżywczej i kalorycznej, a także wyglądu i smaku potraw.
  6. Zapewnienie prawidłowych warunków przechowywania potraw, ich transportu, ekspozycji oraz serwowania.

Co więcej, Dobra Praktyka Cateringowa obejmuje też działania polegające na zapewnieniu – w zależności od potrzeb – osobnych pomieszczeń do obróbki wstępnej surowców i przygotowywania dań. Zawiera również wskazówki dotyczące eliminowania krzyżujących się dróg transportu surowców i potraw oraz naczyń czystych i brudnych, a także zasady gospodarowania odpadami pokonsumpcyjnymi. Zapobiega to ewentualnym wtórnym zakażeniom podczas procesu technologicznego.

GCP w firmie cateringowej – jak wygląda w praktyce?

Wbrew pozorom wdrożenie standardów Dobrej Praktyki Cateringowej nie jest trudne. Wymaga jednak zaangażowania i wyrobienia pewnych nawyków. Już na etapie weryfikacji surowców należy zachować czujność i wybierać całkowicie zdrowe i najlepsze jakościowo składniki. Staranna selekcja pozwoli wyeliminować produkty, które mają nieodpowiednią konsystencję, wygląd lub smak. Bezwzględnie należy unikać składników spleśniałych i zanieczyszczonych chemicznie.

Nie zawsze jednak można na pierwszy rzut oka ocenić jakość i bezpieczeństwo surowców. Dlatego tak istotne jest to, aby firma cateringowa współpracowała ze sprawdzonymi dostawcami, którzy rzetelnie wywiązują się ze swoich obowiązków. Najlepiej, jeśli pracują oni zgodnie z zasadami systemu HACCP.

Równie ważne jest przechowywanie surowców i przygotowywanych dań. Produkty, które po obróbce cieplnej nie zostały zjedzone, należy bezzwłocznie wychłodzić do tzw. temperatury bezpiecznej, która wynosi 4 st. Celsjusza. Półprodukty i potrawy można również zamrozić, pamiętając o zachowaniu odpowiedniego okresu przechowywania.

Co więcej, serwowane od razu na stół dania muszą mieć określoną temperaturę. Z kolei potrawy eksponowane na stole należy przechowywać w podgrzewaczach lub bemarach, tak aby utrzymać ich ciepło. Przygotowanym daniom należy zapewnić odpowiednie warunki także podczas transportu, tak aby zachowały nie tylko smak, ale również atrakcyjny wygląd. W tym celu trzeba je przewozić w specjalnych opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych.

Dobra Praktyka Cateringowa to zbiór standardów i zasad, którymi firma cateringowa powinna się kierować, aby zapewniać wysoką jakość przygotowywanej i serwowanej żywności. Dlatego przy wyborze podmiotu, warto zwrócić uwagę na ten aspekt. Oczywiście, wielu pracowników gastronomii przestrzega wymogów, nie zawsze zdając sobie sprawę z tego, że mieszczą się one w zbiorze GCP. Niemniej jeśli podmiot chwali się przestrzeganiem standardów Dobrej Praktyki Cateringowej, może to sugerować wysoki standard świadczonych usług.

(Visited 46 times, 1 visits today)
Daniel

Daniel

Daniel jest redaktorem w ogólnopolskim portalu dla przedsiębiorców "One Mln". Portal ma za zadanie dzielić się wiedzą poprzez specjalistyczne artykuły i wypowiedzi ekspertów. Posiada wykształcenie dziennikarskie i ponad trzyletnie doświadczenie w dziennikarstwie biznesowym, a także dwuletnie doświadczenie w zakresie public relations.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do czytania

Close