Jak dobrać kontener do rodzaju ładunku? Dostępne typy i rozmiary

Transport towarów drogą morską wymaga zastosowania specjalistycznych kontenerów. To one chronią ładunek przed uszkodzeniem i szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, a także usprawniają przewóz. Ich rola jest zatem nie do przecenienia. Jak jednak dobrać kontener do rodzaju przewożonych ładunków? Przedstawiamy typy jednostek wraz z ich krótką charakterystyką.

Typy i rozmiary kontenerów – jak dobrać do rodzaju ładunku?

Kontenery zrewolucjonizowały transport morski. Obecnie cechują się tak dużym zróżnicowaniem, że wybór właściwej jednostki to dla przedsiębiorcy wymagające zadanie. Uwzględniając przeznaczenie i zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, można wyróżnić osiem ich podstawowych rodzajów. Który model i w jakich przypadkach sprawdza się najlepiej?

Kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia

Wykorzystuje się go do transportu różnego rodzaju ładunków drobnicowych. Można go zmodyfikować w taki sposób, aby służył do przewozu sypkich lub ciekłych ładunków luzem. Kontener uniwersalny występuje w trzech rozmiarach:

  • kontener 20’ Standard/DV,
  • kontener 40’ Standard/DV,
  •  kontener 40’ High Cube (HC).

Kontener z otwartym dachem (open top)

Stosuje się go w przypadku ładunków, których nie można załadować do standardowego kontenera, a także towarów sypkich. Ściana dachowa kontenera nie jest elementem na stałe do niego przytwierdzonym. Zastępuje się ją wodoszczelną plandeką, którą w razie potrzeby można zdjąć.

Kontener o otwartych bokach

Jest wyposażony w dwuskrzydłowe drzwi na dłuższych ścianach. Taka konstrukcja zapewnia pełen dostęp do wnętrza, co ułatwia i przyspiesza załadunek, a także daje możliwość sortowania towarów. Wykorzystuje się go zarówno do transportu standardowych ładunków, jak i towarów, które nie mieszczą się w uniwersalnych kontenerach. Jednostka występuje w dwóch rozmiarach 20′ i 40′.

Kontener z otwartym dachem i bokiem

Stosuje się go do przewozu ładunków, w przypadku których zastosowanie kontenerów uniwersalnych i open top nie wchodzi w grę. Jest wyposażony w grubą podłogę i sztywno osadzone ściany czołowe, co pozwala odpowiednio zabezpieczyć transportowane towary. Jednostka występuje w dwóch rozmiarach 20′ i 40′.

Kontener platforma

To wariant przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i gabarytowych, a także relacjach port-port. Jest wyposażony w wytrzymałą podłogę oraz uchwyty mocujące o zwiększonej wytrzymałości, co ułatwia mocowanie ładunku i zabezpiecza przed jego niekontrolowanym przesuwaniem się. Jednostka występuje w dwóch rozmiarach 20′ i 40′.

Kontener cysterna

Służy do przewozu ładunków w formie ciekłej, w tym soków, paliwa czy też chemikaliów. Jego pojemność to ok. 20 000 litrów. Minimalne zapełnienie wynosi najczęściej 80 proc., a maksymalne 95 proc. To, ile towaru zostanie ostatecznie załadowane do cysterny, zależy od ciężaru właściwego ładunku, tary kontenera i rezerwy ekspansyjnej zbiornika. Określają to także przepisy drogowe.

Kontener chłodniczy

Przewozi się w nim towary, które wymagają utrzymywania stałej temperatury. Ściany jednostki są wypełnione pianką poliuretanową, a podłoga jest najczęściej wykonana z T-gratingów. Kontener jest również wyposażony w agregat chłodniczy, który automatycznie utrzymuje temperaturę w przedziale od -25 do +25 st. Celsjusza. Jednostka występuje w rozmiarze 20′ i dwóch wariantach – z izolacją i bez.

Kontener TWORTY

Został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było użyć zarówno jako jednostkę 20′, jak i 40′. Wyposażony jest on w dodatkowe drzwi wewnątrz kontenera, które można zamknąć lub przymocować do sufitu w razie potrzeby. Powstał, by ograniczyć koszty związane z przemieszczaniem pustych jednostek 20′.

Na tym jednak nie koniec. Firmy spedycyjno-transportowe dysponują bowiem także innymi jednostkami, np. kontenerem do przewozu ładunków masowych czy też kontenerem termicznym. To, na jaki wariant zdecyduje się przedsiębiorca, zależy przede wszystkim od specyfiki transportowanych towarów. Jeśli ich producent nie wie, na jaką jednostkę się zdecydować, rzetelny usługodawca podpowie optymalne rozwiązanie.

źródło: Translogis.pl

(Visited 3 times, 1 visits today)
Daniel

Daniel

Daniel jest redaktorem w ogólnopolskim portalu dla przedsiębiorców "One Mln". Portal ma za zadanie dzielić się wiedzą poprzez specjalistyczne artykuły i wypowiedzi ekspertów. Posiada wykształcenie dziennikarskie i ponad trzyletnie doświadczenie w dziennikarstwie biznesowym, a także dwuletnie doświadczenie w zakresie public relations.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do czytania

Close