Na czym polega analityka stron internetowych?

Prowadzenie biznesu w internecie wiąże się z wieloma wyzwaniami. Żeby lepiej zrozumieć potencjalnych klientów, podejmować dobre decyzje marketingowe i budować przewagę w sieci, warto postawić na analitykę internetową. Na czym dokładnie ona polega? Jakie korzyści daje?

Analityka stron internetowych – co to? Na czym polega? Główne korzyści

Analityka stron internetowych (analityka internetowa/webowa) opiera się na zbieraniu i analizie szeregu danych odnoszących się do ruchu oraz zachowań użytkowników na stronach www. Jej celem jest nie tylko zbadanie aktualnego stanu, ale przede wszystkim zaproponowanie rozwiązań optymalizacyjnych, które przyczynią się do wzrostu współczynnika konwersji oraz sprawią, że witryna będzie zajmować wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

W ramach analityki internetowej wykorzystuje się różne narzędzia, które łączy to, że w centrum zainteresowania stawiają internautę – to, jak zachowuje się on na stronie www, jakich wyborów dokonuje, co lubi. Następnie na podstawie zdobytych danych specjaliści opracowują rekomendacje działań.

Odpowiednio przeprowadzona analityka webowa pozwala m.in.:

  • zwiększyć konwersję, czyli skłonić użytkownika internetu do określonego działania, np. dokonania zakupu, zapisania się do newslettera, wysłania zapytania ofertowego,
  • zmierzyć skuteczność dotychczas podejmowanych działań z zakresu marketingu internetowego,
  • zaplanować podział budżetu marketingowego, uwzględniając różne kanały dotarcia do użytkowników oraz skuteczność dotychczasowych działań,
  • dokonać segmentacji użytkowników w celu personalizacji sposobu komunikacji i osiągania wyższej konwersji,
  • ograniczyć koszty związane z wdrożeniem niewłaściwych rozwiązań optymalizacyjnych.

Analityka webowa opiera się na wykorzystaniu specjalnego oprogramowania, np. Google Analytics. To ono zbiera dane i ocenia statystyki stron internetowych, a w efekcie bada rezultaty pozycjonowania. Pozwala również dobrze poznać potencjalnych klientów i śledzić ich zachowania, a w konsekwencji poprawić efektywność podejmowanych działań marketingowych.

Dlaczego analityka stron internetowych odgrywa współcześnie tak ważną rolę?

Badania marketingowe nie pozostawiają złudzeń. Przeszło 80 proc. Polaków robi zakupy przez internet. Jeśli przedsiębiorcy zależy na sukcesie, obecność firmy w sieci wydaje się zatem koniecznością. Nie może to być jednak bierna postawa. Samo posiadanie strony www już nie wystarcza, aby zbudować pozycję przedsiębiorstwa w internecie. Należy aktywnie działać.

W doborze strategii i osiąganiu przewagi konkurencyjnej pomaga właśnie analityka stron internetowych. Wraz z rosnącą liczbą biznesów w sieci jej rola systematycznie się zwiększa. Już teraz ma ona szczególne znaczenie. Dlaczego?

  1. Analityka internetowa zapewnia dostęp do kompleksowych danych dotyczących osób odwiedzających witrynę. W efekcie umożliwia segmentację użytkowników, ułatwia dobór kanałów komunikacyjnych oraz pozwala zaplanować komunikację i dostosować jej formę względem preferencji potencjalnych klientów. Jest więc nieocenionym wsparciem dla działów marketingu i sprzedaży.
  2. Analityka webowa ułatwia znalezienie ograniczeń hamujących rozwój biznesu w sieci. Chodzi m.in. o tzw. wąskie gardła czy też niedostosowanie komunikacji względem oczekiwań potencjalnych klientów. Działają one na niekorzyść firmy i hamują jej wzrost. Analityka webowa pozwala zdiagnozować problemy, wdrożyć działania naprawcze i monitorować zmiany.
  3. Analityka stron internetowych ułatwia opracowywanie strategii rozwoju biznesu. Dzięki zgromadzonym danym można nie tylko planować doraźne działania marketingowe, ale również opracowywać dalekosiężne plany, wytyczać ścieżki rozwoju biznesu oraz prognozować jego przyszłość.

Analityka internetowa jest źródłem wielu użytecznych danych, na podstawie których można podejmować lepsze decyzje optymalizacyjne, marketingowe i biznesowe. Wraz z rozwojem konkurencji w sieci jej znaczenie systematycznie rośnie. Żeby jednak przyniosła zakładane rezultaty, warto ją powierzyć specjalistom. Nie tylko zastosują oni sprawdzone narzędzia, ale również odpowiednio zinterpretują dane, co stanowić będzie punkt wyjścia do zmian.

źródło: Onetrend.pl

(Visited 5 times, 1 visits today)
Daniel

Daniel

Daniel jest redaktorem w ogólnopolskim portalu dla przedsiębiorców "One Mln". Portal ma za zadanie dzielić się wiedzą poprzez specjalistyczne artykuły i wypowiedzi ekspertów. Posiada wykształcenie dziennikarskie i ponad trzyletnie doświadczenie w dziennikarstwie biznesowym, a także dwuletnie doświadczenie w zakresie public relations.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do czytania

Close