Kiedy należy korzystać z odzieży ostrzegawczej?

Odblaskowa odzież ostrzegawcza znajduje zastosowanie w wielu branżach i sytuacjach, w których ważna jest ochrona pracownika. Ze względu na funkcje, jakie spełnia, warto wskazać, kiedy trzeba o niej pamiętać i dlaczego. Oczywiście nie należy przy tym zapominać też o prawidłowym doborze potrzebnych towarów.

Co to jest odzież ostrzegawcza?

 Zanim jednak przejdziemy do kluczowych porad, należy przedstawić podstawową definicję, znajomość której pozwoli Ci podjąć odpowiednie decyzje zakupowe. Odzież ostrzegawcza to produkty o dobrej widoczności – wyróżnia się wyraźną, łatwo dostrzegalną kolorystyką, a także elementami odblaskowymi, przydatnymi zwłaszcza po zmroku. Do odzieży ostrzegawczej zaliczyć można między innymi:

  • bluzy,
  • spodnie,
  • koszulki,
  • kamizelki.

Do tego dodać trzeba różnego rodzaju akcesoria, na przykład w postaci rękawic, hełmów, kasków i czapek. Oczywiście każdy tego typu produkt musi spełniać istotne kryteria użytkowe, związane z właściwą widocznością i  zastosowaniem elementów odblaskowych. W przeciwnym wypadku okażą się one po prostu bezużyteczne.

Wykorzystanie ostrzegawczej odzieży ochronnej – kiedy warto ją stosować?

 Skoro wiadomo już, o czym mowa i jakie są dokładnie rodzaje ubrań ostrzegawczych, dobrze będzie przejść do ich zastosowania. Zasady wydają się proste – ostrzegawcza odzież robocza sprawdza się w sytuacjach, kiedy to pracownicy są narażeni na ewentualne wypadki spowodowane ograniczoną widocznością. Niezależnie od tego, czy chodzi o późną porę, czy niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Produkty tego typu użytkowane są także przy drogach i obszarach wzmożonego ruchu pojazdów i wszędzie tam, gdzie osoba korzystająca z nich musi wyraźnie odznaczać się na tle innych osób lub elementów krajobrazu. Jak można się domyślić, istnieje wiele zawodów, w których odzież ochronna okaże się niezbędna. Używają jej między innymi:

  • budowlańcy,
  • strażacy,
  • osoby pracujące na wysokościach,
  • policjanci,
  • operatorzy maszyn.

Do tego dodać możemy pracowników portów, lotnisk, czy też służby porządkowe. Zawsze, gdy zachodzi taka potrzeba, warto sięgać po produkty odblaskowe. Wiąże się to z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa.

Podział odzieży ostrzegawczej – co oznaczają poszczególne klasy?

 Wybór sprzedawanych akcesoriów nie dotyczy wyłącznie dopasowywania ich do konkretnych zawodów. Musisz pamiętać również o tym, że ubrania ostrzegawcze przygotowywane są zgodnie z różnymi klasami ochrony. To właśnie na ich podstawie w głównej mierze należy podejmować decyzje odnośnie sposobu i miejsca zastosowania poszczególnych modeli.

  • Odzież ostrzegawcza I klasy widoczności – konstrukcje podstawowe, które powinny być stosowane przede wszystkim na terenach prywatnych. Zapewniają one bowiem wyłącznie standardową ochronę.
  •  Odzież ostrzegawcza II klasy widoczności – skierowana między innymi do operatorów maszyn, a także do osób pracujących przy ruchliwych drogach. Ubrania tego typu zawierają przeważnie więcej elementów odblaskowych, dzięki temu łatwiej można je dostrzec, nawet ze sporej odległości.
  • Odzież ostrzegawcza III klasy widoczności – gwarantuje najlepszą ochronę, dlatego korzystają z niej pracownicy realizujący zadania w szczególnie trudnych warunkach, jak również w takich miejscach jak lotniska. Konstrukcja produktów klasy III przekłada się na świetną dostrzegalność niezależnie od specyfiki prowadzonej działalności.

 Jak widać, wybór odzieży ostrzegawczej wcale nie jest tak prosty, jak może się wydawać. Wymaga dokładnego przeanalizowania rynku, a także pewnej wiedzy na temat jej przeznaczenia oraz sposobu wykonania.

Na szczęście na rynku działa wiele hurtowni BHP, które zapewniają dostęp do rozmaitych ubrań ochronnych i ostrzegawczych. Cenione są w szczególności podmioty prowadzące sprzedaż w internecie. Dzięki nim wszelkie zakupy da się przeprowadzić błyskawicznie, bez większych problemów związanych z brakiem dostępności konkretnych rozwiązań.

źródło: GLOVEX hurtownia BHP

(Visited 9 times, 1 visits today)
Daniel

Daniel

Daniel jest redaktorem w ogólnopolskim portalu dla przedsiębiorców "One Mln". Portal ma za zadanie dzielić się wiedzą poprzez specjalistyczne artykuły i wypowiedzi ekspertów. Posiada wykształcenie dziennikarskie i ponad trzyletnie doświadczenie w dziennikarstwie biznesowym, a także dwuletnie doświadczenie w zakresie public relations.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Więcej do czytania

Close